رزمی و بدنسازی

کیو کشین و بوکس و ... همه رشته های رزمی و بدنسازی

رزمی و بدنسازی

کیو کشین و بوکس و ... همه رشته های رزمی و بدنسازی

پروتئین و تغذیه




همه انسان ها از کودکان گرفته تا بزرگسالان به پروتئین نیاز دارند . کودکان برای رشد خود نیاز به مقادیر زیادی پروتئین دارند و بزرگسالان نیز برای جایگزین کردن آنچه که طی واکنش های بیوشیمیایی معمولی بدن به طور روزانه از دست میدهند , نیازمند پروتئین هستند .از آنجا که بدن ما فقط 10 آمینواسید از 20 آمینواسید را از مولکول های ساده سنتز میکند , وجود پروتئین در رژیم غذایی روزانه ضروری است .ده آمینو اسید دیگر موسوم به آمینو اسیدهای ضروری باید با خوردن پروتئین های قابل هضم فراهم شوند .در جدول زیر میزان آمینواسیدهای ضروری مورد نیاز یک کودک و یک بزرگسال آورده شده است .

    

نیاز روزانه : mg بر Kg وزن بدن

 آمینو اسید کودک بزرگسال
 آرژنین ؟ ندارد
 هیستیدین 33 ؟
 ایزولوسین 83 12
 لوسین 35 16
 لیسین 99 12
 متیونین 49 10
 فنیل آلانین 141 16
 تریونین 68 8
 تریپتوفان 21 3
 والین 92 14


البته همه غذاها مقادیر لازم از 10 آمینو اسید ضروری برای رفع نیاز روزانه ما را تامین نمیکنند . بسیاری از مواد گوشتی ولبنی کافی هستند , اما بسیاری از منابع گیاهی مانند گندم و ذرت ناقص هستند , یعنی بسیاری از پروتئین های گیاهی حاوی مقادیر ناچیزی از برخی آمینواسیدهای ضروری برای رشد حیوانات آزمایشگاهی هستند . مثلا مقدار لیسین در گندم و ترپتوفان در ذرت ناچیز است .

استفاده از رژیم غذایی ناقص میتواند کمبودهای غذایی به ویژه در کودکان پدید آورد . در نتیجه گیاهخواران باید مواظب خود باشند و برنامه غذایی متنوعی اختیار کنند تا پروتئین مورد نیاز از منابع مختلف دریافت دارند . حبوبات و خشکبار برای غلبه بر کمبودهای گندم و غلات مناسب هستند . برخی از آمینو اسیدهای ناکافی در مواد غذایی گوناگون در جدول زیر آمده است که در ادامه مطلب است.


برای خواندن کامل این مطلب به ادامه مطلب بروید

استفاده از رژیم غذایی ناقص میتواند کمبودهای غذایی به ویژه در کودکان پدید آورد . در نتیجه گیاهخواران باید مواظب خود باشند و برنامه غذایی متنوعی اختیار کنند تا پروتئین مورد نیاز از منابع مختلف دریافت دارند . حبوبات و خشکبار برای غلبه بر کمبودهای گندم و غلات مناسب هستند . برخی از آمینو اسیدهای ناکافی در مواد غذایی گوناگون در جدول زیر آمده است .

 غذا آمینواسید ناکافی
 گندم , غلات لیسین , تریونین
 لوبیا , نخود , غلات متیونین , تریپتوفان
 خشکبار لیسین
 سبزیجات تازه متیونین
 

                         

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد